Większość z nas podejmuje treningi, aby pozbyć się nadprogramowych kilogramów, poprawić sylwetkę i zyskać duży zastrzyk energii. Ćwiczenia warto jednak zoptymalizować pod kątem spalania tłuszczu. Utrata kilku kilogramów przez rozpad mięśni czy odwodnienie organizmu nie jest zdrowa i nie doda naszej figurze atrakcyjności. Dowiedz się, jakie znaczenie ma strefa tętno na spalanie tłuszczu i popraw swój trening pod tym kątem.

Kiedy spalamy tkankę tłuszczową?

Restrykcyjna dieta, mordercze ćwiczenia na siłowni, masaże specjalistycznymi kosmetykami i wspomaganie się suplementami diety nie zawsze sprawiają, że nasza figura zaczyna wyglądać dokładnie tak, jakbyśmy tego chcieli. Dlaczego tak się dzieje? Czy podczas każdej aktywności spalamy tkankę tłuszczową? Niekoniecznie. Nagromadzony „tłuszczyk” spalamy podczas fizycznego wysiłku tlenowego, czyli ćwiczeń aerobowych. Wysiłek powinien być umiarkowany, a czas jego trwania odpowiednio dobrany. Dopiero po około 20 minutach takich ćwiczeń tkanka tłuszczowa staje się podstawowym zasobem energetycznym, po który zaczyna sięgać nasz organizm. Gdy wysiłek będziemy przedłużać, nasz organizm w coraz większym stopniu będzie sięgał po tkankę tłuszczową, aby móc wytworzyć energię dla pracujących mięśni.

Jak dobrać czas i intensywność treningu aerobowego?

Gdy chcesz, aby twój trening był ukierunkowany na utlenianie tkanki tłuszczowej, musisz wykonywać wysiłek o umiarkowanej intensywności w czasie powyżej 20 minut. Do zmierzenia czasu wystarczy zwyczajny stoper. A co z umiarkowaną intensywnością? Potrzebny będzie Ci pulsometr, który monitoruje pracę serca podczas aktywności. Jego główną funkcją jest badanie tętna, czyli częstotliwości skurczów mięśnia sercowego. Tętno obrazuje, jak nasz układ oddechowy i krwionośny dostosował się do trwającego wysiłku.

Jak dobrać idealne tętno?

Zawodowi sportowcy trenujący do zawodów korzystają z pomiarów wskaźnika oddechowego na bieżni w warunkach laboratoryjnych. Niewiele osób ma jednak dostęp do profesjonalnego sprzętu medycznego. Jak więc określić wartość tętna, które będzie wyznaczało intensywność umiarkowaną, czyli sprzyjającą intensywnemu spalaniu tkanki tłuszczowej?

Najpierw tętno maksymalne: 220 minus nasz wiek. W przypadku 35-latka to 185 uderzeń na minutę (220-35=185), 50-latek będzie miał 170 (220-50=170). Ważne, by znać tą wartość i nie przekraczać jej, ponieważ utrzymywanie tętna powyżej wartości maksymalnej może być wyniszczające dla naszego zdrowia.

Tętno idealne dla redukcji w najprostszy sposób liczymy (220 – wiek) x 0,6 i (220 – nasz wiek) x 0,7. Wspomniany wyżej 35-latek powinien ćwiczyć w przedziale 111 a 130 a 50-latek między 102 a 120.

Urządzenia Vacu Fitnesswell a idealne tętno.

Te z urządzeń, które bazują na wysiłku fizycznym opierają się na pracy w idealnej strefie tętna. Działanie podczerwieni i podciśnienia w kapsule Vacu znacznie przyspiesza proces utleniania tkanki tłuszczowej. Przy klasycznym treningu aerobowym potrzeba minimum 20 minut aby organizm zaczął w znacznym stopniu korzystać z zapasowej tkanki tłuszczowej. W kapsule proces ten rozpoczyna się w o ponad połowę krótszym czasie a samo spalanie tkanki tłuszczowej jest zintensyfikowane. Podczerwień zwiększa temperaturę ciała, przyspiesza metabolizm, zwiększa ukrwienie i potliwość. Podciśnienie przyciąga więcej krwi do tkanki podskórnej, dzięki czemu proces utleniania tkanki tłuszczowej zachodzi znacznie bardziej efektywnie. Szczególnie widać to u osób, które próbowały już zrzucić kilka centymetrów z problematycznych miejsc jak uda, pośladki i brzuch a dobre wyniki zaczęły osiągać po pierwszych sesjach w Vacu Magic.


Przecież skuteczniejszy jest trening interwałowy!

Przy porównaniu klasycznego treningu aerobowego do interwałowego, ten drugi spali więcej tłuszczu w tym samym czasie. Jednak ćwiczenia na tak wysokim poziomie intensywności (średnie tętno ze skokami do maksymalnego) są mniej przyjemne i nie mogą być tak długo i często wykonywane. Regularne i dłuższe treningi aerobowe mogą być więc bardziej korzystnym wyborem.

Jeśli chcesz oszczędzić czas i zobaczyć efekty szybciej, Vacu Magic lub InfraTherm (otwarte urządzenie z bieżnią i mocnymi promiennikami podczerwieni) pozwolą osiągnąć lepsze wyniki w redukcji tkanki tłuszczowej i cellulitu przy zachowaniu umiarkowanego poziomu wysiłku.

Chcesz wiedzieć więcej?

W branży fitness  stosuje się 6 różnych wzorów pozwalających wyznaczyć intensywność umiarkowaną podczas wysiłku fizycznego. Dla osób zaawansowanych, chcących dobrać najbardziej optymalne tętno polecamy wyszukać w internecie wzór Vitazki, który uwzględnia przyzwyczajanie się organizmu do wysiłku fizycznego.

Zobacz też:


Krioterapia dla ducha i ciała
| 28 lutego

Leczenie zimnem znane było już kilka tysięcy lat przed naszą erą. Wtedy, by wykorzystać dobry wpływ niskich temperatur na

Read More
Tłuszcz tłuszczowi nierówny
| 24 lutego

Wiele osób rozpoczynających swoją przygodę z odchudzaniem trafia na hasła typu “spal tłuszcz” i automatycznie kojarzy go z czymś

Read More